Google
 

luni, 13 august 2007

Comert electronic in Romania

De la spectacol la normalitate, de la inedit la banal - acesta este drumul pe care tinde si comertul electronic in Romania. Numarul magazinelor online a crescut spectaculos, increderea in e-commerce a utilizatorilor de internet este de asemenea in crestere. Piata "se misca", iar despre problemele si noutatile ei a acceptat sa vorbeasca Carmen Sebe, CEO Gecad ePayment, intr-un interviu realizat in exclusivitate de ziarul financiar exclusiv electronic.

SMARTfinancial.ro: Se vorbeste destul de mult despre comertul electronic - mai intai ca spectacol, apoi ca utilitate. Cat de mult a devenit acesta un lucru comun pentru utilizatorul roman de internet, cat de mult evolueaza lucrurile?

Carmen Sebe: Aveti dreptate, comertul electronic si platile online prin card sunt subiecte care capteaza interesul publicului in ultima perioada. In continuare in Romania distanta de la curiozitate pana la utilizare este foarte mare iar cifrele pe care le vehiculam arata o piata inca in primele etape de dezvoltare. Ritmul de crestere este insa foarte rapid iar faptul ca anul acesta vom asista la triplarea vanzarilor fata de 2006 demonstreaza faptul ca romanii incep sa considere cumparaturile online o alternativa interesanta.

In 2004, cand am lansat primele solutii de plata electronica ne propuneam sa obtinem 10% din cifra de afaceri in Romania iar restul in strainatate.
Ne bazam, bineinteles, pe faptul ca in afara tarii exista o piata educata, comerciantii online cunosc deja business-ul iar consumatorii finali sunt deschisi platilor online prin card, pe cand in Romania ambele parti ale ecuatiei, comercianti si cumparatori deopotriva, nu cunosteau inca abc-ul industriei. Deja dupa primul an ne-am dat seama ca potentialul local este mult mai mare decat estimasesm initial si am inceput demersuri de stimulare a pietei: parteneriate strategice, proiecte de comunicare. In prezent, aproximativ jumatate din rulajele noastre se obtin de pe piata din Romania.

Ma intrebati cat de mult comertul electronic a devenit un lucru comun pentru utilizatorul roman de internet. Noi credem ca la un numar de aproximativ 6 milioane de utilizatori de Internet cat estimeaza MCTI in acest moment in Romania, 400.000 de tranzactii prin card pe internet in magazinele online romanesti pentru 2007 este o baza buna de pornire. Potentialul imediat de crestere este de cel putin 80%, acesta fiind procentul ocupat de comenzile online onorate cu plata in numerar sau transfer bancar. Publicul care utilizeaza internetul in Romania este cel mai interesant si mai usor de atras cel putin datorita deschiderii sale si unei presupuse familiaritati cu cardul bancar.

SMARTfinancial.ro: Colaborarea ePayment cu BRD a promis sa vina si mai mult in sprijinul securitatii, credeti ca alaturarea celor doua branduri a crescut nivelul de incredere?

Carmen Sebe: Nu avem nici o indoiala ca momentul anuntarii parteneriatului intre GECAD ePayment si BRD a insemnat un castig de autoritate pentru industria comertului electronic. Companiile mari au simtit ca au un partener de increde in acest segment si au decis sa intre in piata. Trebuie sa fim realisti, este o industrie in care se lucreaza cu bani, trebuie sa ai incredere in cei care administreaza incasarile in numele tau iar asocierea intre un nume puternic pe piata bancara si un nume la fel de puternic pe cea a solutiilor de securitate a fost de bun augur. Faptul ca nume mari precum Orange sau Blue Air au decis sa ofere plata online prin card ca modalitate de achitare a serviciilor a contribuit de asemenea la nivelul de incredere de data aceasta a consumatorilor finali in platile online cu cardul.

SMARTfinancial.ro: Mentionati cativa dintre clientii reprezentativi ai ePayment si ce clienti au fost atrasi in 2007?

Carmen Sebe: Intre clientii nostri se numara Altex, Blue Air, eMag, Neogen, Orange, Telemobil, iar din 2007 Okazii.ro, Polirom, Rodipet, Yourhotels.ro, Parlatel si altele.

SMARTfinancial.ro: Multe magazine online considera acceptarea platii cu cardul drept un lux nu tocmai compatibil cu mentinerea preturilor mici. Credeti ca poate avea succes transferarea in mod direct a costului si catre consumator, asa cum procedeaza de exemplu Zapp la plata online a facturilor sau acest lucru ar indeparta clientii?

Carmen Sebe: Inainte de a raspunde la intrebarea dvs. as vrea sa fac cateva precizari. In conditiile unor calcule corecte de profitabilitate si rulaj, comisioanele presupuse de tranzactiile online prin card nu ar trebui sa stanjeneasca in niciun fel existenta afacerii online respective. In plus, o gandire de business "sanatoasa" presupune orientarea pe termen lung, cresterea volumelor tranzactionate si automat reconsiderarea comisioanelor percepute. Daca, de exemplu, o companie vrea sa intre pe piata de retail de electronice si isi pune in planul de afaceri un adaos estimate de 5%, atunci nu v accepta niciodata plata online cu cardul pentru ca nu va fi eficienta pentru el. Dar, daca pornesti de la inceput cu ideea ca o afacere iti va aduce doar 5% castig faci o mare greseala caci nici piata traditionala si nici cea online nu iti vor oferi multa libertate de miscare si oportunitati foarte bune de a acreste. Tot timpul vei fi constrans de un "low margin" pe care te vei chinui sa il mentii acolo unde ti-ai propus.

Revenind la intrebare, decizia de introducere a unei taxe care sa acopere partial sau chiar in intregime costurile aferente platii online cu card tine de politica fiecarei companii. Fara sa mai discutam despre reglementarile Visa sau Master Card care promoveaza tocmai neimpunerea unor taxe suplimentare cumparatorului final, putem spune ca pe termen scurt nu se vor indeparta clientii. Motivul este simplu, cei care acum si in viitorul foarte apropiata cumpara online sunt asa numitii early-adopters care prefera eventual sa plateasca in plus dar sa beneficieze de servicii mai bune. Pe termen lung efectele se vor vedea cu siguranta pentru ca pe de-o parte incep sa cumpere si cei care mai degraba cost-conscious iar pe de alta concurenta ii va forta si pe acesti comercianti sa se alinieze la o politica de preturi cat mai prietenoase. Vestea buna este ca va creste si volumul ceea ce le va permite sa suporte cu usurinta aceste comisioane.

SMARTfinancial.ro: Cu putin timp in urma, Gecad ePayment a prezentat presei secretele comertului electronic direct din sediul Gecad, credeti ca mass-media, intelegand corect si complet sistemul, poate avea rolul decisiv in promovarea e-commerce?

Carmen Sebe: Mass-media are intr-adevar un rol decisiv, ea putand construi sau, dimpotriva, distruge increderea in comertul electronic. Motivul care ne-a determinat sa organizam un astfel de eveniment nu a fost nici pe departe sa "acoperim" ochii presei si sa ii facem pe jurnalisti un fel de emisari neconditionati ai utilizarii cardului online. Am vrut sa atragem atentia ca populatia stie foarte putin despre utilizarea cardurilor, face confuzii si pe motivul neasumarii unor riscuri supra-evaluate nu indrazneste sa isi foloseasca cardul bancar pentru cumparaturi online in magazinele romanesti. In realitate, riscurile asociate unui card sunt mai mari offline decat online iar in Romania sistemele de securitate antifrauda sunt la standarde chiar mai ridicate decat in afara tarii. Este nevoie, asadar, de o informare corecta si de explicarea clara a pasilor presupusi de o comanda/plata online. Este pacat ca doar o mica parte a populatiei sa cunoasca si sa beneficieze de avantajele comertului online.

SMARTfinancial.ro: Care sunt asteptarile de crestere a pietei pentru 2007 comparativ cu 2006, judecand dupa consumarea deja a jumatate din aceasta perioada?

Carmen Sebe: In perioada ianuarie - iunie s-au platit online, in magazinele romanesti, produse si servicii in valoare de aproximativ 14,3 milioane euro. Numarul total al tranzactiilor procesate in magazinele online din Romania care folosesc solutia ePayment(R) s-a ridicat la 160.000. Nivelul intregii industrii de plati online prin card pentru aceeasi perioada se ridica la aproape 16,5 milioane euro si 200.000 tranzactii, conform datelor publicate de RomCard. In conditiile unei cresteri moderate pentru urmatoarele sase luni vom asista cel putin la triplarea nivelului pietei pana la sfarsitul lui 2007.

SMARTfinancial.ro: Se pot face prognoze pe termen lung in e-commerce in Romania? Se poate estima evolutia pe urmatorii 3 - 5 ani?

Carmen Sebe: Valorea totala a produselor si serviciilor tranzactionate online cu cardul dar si numarul mai mare al comenzilor online sunt inca la un nivel redus in comparatie cu cifrele vehiculate la nivel international. Din acest punct de vedere ne despart cam 10 ani de pietele dezvoltate dar probabil in 5 ani le vom ajunge din urma. Suntem la acelasi nivel in ceea ce priveste baza tehnologica si cu un pas inainte in privinta standardelor antifrauda.

La nivel de consumator final impactul cel mai mare il va avea intrarea companiilor furnizoare de utilitati pentru ca ele vor contribui cel mai bine la formarea obisnuintei de plata online prin card. Un viitor optimist include de asemenea si un sprijin evident din partea statului prin reglementarea si simplificarea procedurilor legate de platile online.

Niciun comentariu: